"Шоовдор хүмүүс". Францын их зохиолч Виктор Хюгогийн 1862 онд анх хэвлэн нийтлүүлж байсан уг түүхэн романыг 19-р зууны хамгийн аугаа романы нэгд тооцдог. 1815 онд эхлээд 1832 онд Парист болсон бослогоор өндөрлөсөн түүхэн явдлыг суурь дэвсгэрээ болгосон уг романд хэд хэдэн дүрийн амьдрал, харилцан нөлөөллийг дүрсэлдэг буюу ингэхдээ ялтан асан Жан Вальжаны тэмцэл болоод нүглээ наманчилж буй амьдралыг тусган харуулдаг. Хууль ба нигүүслэлийн мөн чанарыг судалсан уг роман нь мөн Францын түүх, Парисын архитектур, хот байгуулалтын загвар болон улс төр, ёс суртахууны философи, анти-монархизм, шударга ёс, шашин, гэр бүлийн болоод романтик хайрын мөн чанарыг нарийвчлан авч үздэг үлэмж нүсэр сэдэв, бүтэцтэй роман болой. "Шоовдор хүмүүс" романыг олон удаа кино, телевиз, театрын бүтээл болгож хөрвүүлж байснаас тайзны мюзикл хувилбар нь хамгийн алдартай билээ.
Вальжан 19 жилийг гав гинжтэй өнгөрүүлсний үр дүнд зальтай, хэрцгий нэгэн болж байхад эсрэгээрээ Мириэлийн эелдэг зөөлөн байдлын нөлөө Вальжаныг бараг нэг шөнийн дотор өөрчилж зөв замд оруулж байна. Вальжаны хүнд бэрх байдлын өөр нэгэн эсрэгцэл бол Парисын цагдаа нар Патрон-Минеттийн гэмт хэргийн бүлэглэлтэй харилцаж байгаа байдал бөгөөд Вальжанаас ялгаатай нь Патрон-Минеттийн бүлэглэл үлэмж тооны хулгай хийж, бүр хүн амины хэрэг үйлддэг жинхэнэ гэмт хэрэгтнүүд боловч тэдэнд хэдхэн жилийн хорих ял өгдөг. "Шоовдор хүмүүс" роман дахь Францын нийгмийн шударга ёс булингартай байдаг. Хамгийн муу хэрэгтнүүдийг шийтгэсэн болоод л өнгөрч байхад багахан гэмт үйлдэл гаргагч хүмүүсийн амьдралыг үгүй хийж байдаг. Хюго уг романдаа 18-р зууны сүүлч, 19-р зууны эхэн үед Францад болсон олон тооны хувьсгал, бослого, цааз авах явдлын нийгэмд үзүүлэх нөлөөг дүрсэлсэн. Наполеоны мандалт ба уналтаас Бурбоны хаант засаглалын сэргэлт ба уналтыг он цагийн дарааллаар өгүүлснээрээ Хюго уншигчдад улс төрийн үйл явдлууд өдөр тутмын амьдралд төгсөшгүй тодорхойгүй байдлыг өгч байсныг мэдрүүлнэ. Хэдий Хюго хаант засаглалаас илүүтэй бүгд найрамдах хөдөлгөөнийг таашааж байгаа ч 1789 оны Францын хувьсгалаас хойших бүх дэглэм нийгэмд тогтсон шударга бус байдлыг үр дүнтэй шийдвэрлээгүй, Францад тогтсон хатуу ангийн тогтолцоог арилгаагүй гэж шүүмжилдэг. Жишээлбэл, Хюго Ватерлоогийн тулалдааныг нарийн тодорхой дүрсэлсэн байдаг ч сүрлэг тулалдааны төгсгөлд нийгмийн хуучин зовлон зүдгүүр хэвээр байсаар байгааг уншигчдад сануулдаг. Үүний нэгэн адилаар бэхлэлт болсон тулалдаан баатарлаг хэдий ч үр дүнгүй байдаг; цөөхөн цэрэг үхсэн бол босогчдын ихэнх хядуулсанаас өөрөөр амжилт олсонгүй. Хюгогийн өмгөөлж буй хувьсгал бол шунал болон ялзарч доройтсон хуучин тогтолцоог энэрэн нигүүлсэхүйгээр сольсон ёс суртахууны хувьсгал юм. Хэдий Наполеон болон бэхлэлтэд байгаа оюутнууд Францын хаадуудаас илүүтэйгээр дээрх үнэт зүйлсэд ойрхон очсон ч хүчирхийллээр тулгаж болох үнэт зүйлс биш юм. Тиймээс ч Хюго Наполеон болон бэхлэлтэд байгаа оюутнууд хаант засаглал шиг амархан нурж унадаг гэдгийг харуулж байна.
МОТИФ. "Шоовдор хүмүүс" романд өнчин хүүхдүүд болон энгийн бус бүтэцтэй гэр бүлүүд түгээмэл дүрслэгддэг нь тухайн үеийн Францын нийгэм, улс төр хичнээн буруу муухай байсны тод илрэл юм. Вальжан, Фантин, Козетт, Мариус, Гаврош, Понмерси, Гилленорманд нар бол эдийн засаг юмуу улс төрийн шалтгаанаар гэр бүл, хайртай хүмүүсээсээ салсан хүмүүс юм. Мариус, Понмерси, Гилленорманд нарт улс төрийн гамшигт нөлөө туссан байдаг бол нийгмийн тогтворгүй байдал болоод ядуурлаас болж Козетт, Вальжан, Фантин, Гаврош нарыг өнчирсөн. Гэр бүлийн амьдрал нь сүйрсэн, ганцаараа байхдаа илүү дээр байдаг Гаврошийг эс тооцвол эдгээр дүрүүд нь эцэг эхээсээ хагацсан ба тусламж хэрэгтэй үед хандах хүнгүй тул ганцаардмал, аз жаргалгүй байдаг. Романы хэд хэдэн дүр нууц нэрээр юмуу зүсээ хувиргах хэлбэрээр ажиллах ба энэхүү санаатай өөрчлөлтүүд нь гэмт хэргийн ертөнцийн онцлог байдлыг тодотгодог. Тенардье бол хамгийн том жишээ юм; романы нэгэн хэсэгт тэрээр Жондретт нэрээр зүсээ хувиргадаг ба тэрээр нэгэн зэрэг олон нууц нэртэй болохыг бид харж байна.
Гэмт хэргийн амьдралаа үргэлжлүүлэхийн оронд өнгөрсөн амьдралаа нуун дарагдуулах гэж нууц нэр ашигладаг Вальжан нь өөрийн хувьссан эгодоо шигдэн амьдардаг. Вальжаны зүсээ хувиргасан нь Тенардье шиг нэр хүндээ алдсан хэрэг бус харин амь зуух гэсэн арга ба Козеттийг нөхөрт гарсны дараа Вальжаны хийсэн хамгийн анхны зүйл бол шинэ гэр бүлийнхээ өмнө хуурамч нэрээ хаях явдал юм. Нууц нэр, зүсээ хувиргах зэрэг нь романы баатруудын амьд үлдэх гэсэн оролдлого боловч амьдрал нь зөвхөн тэсэж үлдэхээс илүү чухал гэж Хюго үздэг. Эцсийн эцэст, шударга дүрүүд болон гэмт хэрэгтнүүдийн хоорондох хамгийн ялгаа бол шударга дүрүүд өөрсдийн хувьссан эго-гоо хойш тавиад өөрсдийнхөө жинхэнэ төрхийг илчлэх хүсэл эрмэлзлэл юм. "Шоовдор хүмүүс" романд дүр нь амьдралын талаарх том сургамж авах үед энэхүү сургамж нь голдуу бие махбодийн сэхээрэлттэй хамт ирдэг. Вальжан хамгийн олон сэхээрэлтийг туулдаг ба тухай бүрд тэрээр хуучин ёс суртахууны доройтлоосоо холдож байдаг. Вальжан сэхээрсэн цор ганц дүр биш; Мариус бэхлэлтэд шархдаад.6 сарын дараа эдгэхдээ тэрээр хайранд автсан тулалдах гэж явж байсан хүнээс тэс өөр болсон байдаг. Хэдий тэрээр цоо шинэ хүн болоогүй ч өвөөтэйгөө эвлэрч, Козетт-тэй амжилттай янаглахаасаа өмнө зүйрлэлт үхлийг мэдрэх хэрэгтэй болдог.
СИМБОЛ. Мириэлийн лааны суурь нь уг роман дахь энэрэх сэтгэлийн хамгийн тод
симбол болдог бөгөөд үргэлж хайр, итгэл найдварыг авчирдаг гэрэл гэгээг
илтгэнэ. Романы эхэнд Хюго гэрэл ба харанхуйг ашиглан ёс суртахуунтай иргэн
Мириэл болоод хайрлах чадваргүй Вальжан хоёрын ялгааг онцлон харуулдаг. Мириэл
Вальжанд мөнгөн лааны тавиураа өгөхдөө түүнд үнэнч шударга хүн болно гэж амлах
ёстой гэж хэлснээр энэхүү гэрэл нь дамжуулагдаж байна. Хожим лааны тавиур нь
Вальжаныг үүргээ биелүүлхийг нь сануулж байнга гарч ирдэг. Вальжаныг үхэх үед
лааны суурь нүүрэн дээр нь тод гэрэлтдэг нь түүнийг хайр, энэрэх сэтгэлийн
зорилгодоо хүрснийх нь симбол илэрхийлэл юм.
Comments
Post a Comment